قطعه ای از رساله سیر و سلوک، منسوب به مرحوم بحرالعلوم رحمة الله (با اندکی تغییرات):

. ظهور قوّه و وصول آن به سر حدّ فعلیّت، مانند هیزم و ذغال است که در آنها نیروی آتشین است، پس چون نزدیک به آتش شوند، حرارت در آنها تأثیر کند، و آنا فآنا بیشتر شود و به تدریج قوّه آتشین، نزدیک به فعلیّت گردد، تا ناگاه فعلیّت متحقّق و هیزم ِ تیره و ذغال سیاه، روشن و شعله‏ ور مى‏ شود. اما این، آغازِ ظهور فعلیّت است و تمام فعلیّت حاصل نشده و در بواطن آن، چوب بودن و  ذغال بودن، مخفى است و به اندک بادى، یا دورى از آتش . این فعلیّت . به حالت اوّل، عود مى‏ کند. . لهذا مجاهد راه دین . را ورود در عالمى () و ظهور فعلیّت آن، کفایت نمى ‏کند، چه هنوز بقایاى عالم سافل در زوایاى ذاتش کامن (پنهان) و به این سبب، به پاکان عالم بالاتر ناهمجنس و وصول به فیوضات و مراتب ایشان غیر میسّر. بلکه به اندک لغزشى یا قلیل تکاهلى در جهاد و سلوک، یا حصول مانعى در زمان اندکى، باز به عالم سافل راجع مى‏ شود . و أکثر صحابه حضرت سیّد المرسلین صلّى اللّه علیه و آله تا قرب جوار» ظاهرى آن جناب را داشتند، روشنى ایمان در ظاهر ایشان پیدا بود، اما چون آثار کفر و جاهلیت به طور کل، از ایشان برطرف نشده و در بواطن ایشان پنهان بود، به محض مباعدت (دوری) از خدمت آن جناب، آثار ذاتیّه ایشان، غالب و نور ایمان از ظواهر ایشان به باد تندِ حبّ جاه و مال و حسد و کینه، خاموش شد. از این جهت است که همین ترک ظاهر گناه، فائده ‏ای در نجات نمی ‏بخشد، بلکه باید ظاهر و باطن را تارک شد که: وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ .؛ گناه را چه آشکار باشد چه پنهان رها کنید: (سوره الأنعام، آیه 120)

 


|دست قدرت خدا| (با یک مطلب چاشنی)

خط و نشان جناب یزدی به آیت الله شبیری زنجانی؟

هیزم دو آتیشه درون ما!

فعلیّت ,ایشان ,عالم ,مى‏ ,هیزم ,پنهان ,و به ,نزدیک به ,و ذغال ,به اندک ,و وصول

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

beamerboy مشاوره تحصیلی تلفنی Comment passent mes jours نیستاگموس یا لرزش چشم مطالب عمومی قهرمان زندگی خودت باش مطالب خواندنی کسب درآمد از اینستاگرام | خرید فالوور اینستاگرام | خرید ویو ارزان مطالب مفید و آموزشی زیرنظر مجموعه ماریا فروشگاه لوازم آرایشی / کاست ناخن / تتو / ادکلن